lørdag 4. april 2015

«Hun & han» av Katharina von Bredow

Oversatt av Gry Brenna

Utgitt av Gyldendal 2015

Alica er 12 år. Alle tror hun er kjæreste med Andreas, bare fordi de tar følge til skolen og pleier å spille spill sammen. De er faktisk bare venner, er det så vanskelig å fatte?
Kanskje Alicia bare må skaffe seg en kjæreste; kanskje de da endelig kan slutte å spørre og plage henne?
Og underet skjer: Alicia møter Lucas på Facebook. Han er 17 år. De snakker masse og fortrolig sammen på Facebook, og Alicia finner ut at det er slike ærlige samtaler som gjør at man kan bli veldig godt kjent og faktisk til og med kan bli glad i hverandre, selv om man ikke har møtt hverandre i virkeligheten.
Alicia og Lucas avtaler at de skal møtes, og Alicia er kjempespent på hvordan det skal gå. For hun har sagt til Lucas at hun er 13, snart 14, så han kan jo bli litt skuffet når han får vite at hun bare er 12?

I likhet med Alicia er også jeg kjempespent på hvordan det skal gå når hun og Lucas skal møtes i virkeligheten. Jeg aner at det ikke kommer til å gå helt på skinner, men jeg forutså faktisk ikke akkurat den utviklingen av historien som kom...

Dette synes jeg var en meget troverdig og fin roman om hvordan det kan kjennes å være tolv, midt i brytningen mellom barn og ungdom – én dag er man barnslig og kan synes det er fint fortsatt å regnes som barn, mens man neste dag kan føle seg voksen og bli kraftig irritert om noen behandler en som en unge… Framstillingen av kjærlighetslengsel og hvor lett det er å trå feil, og hvor lett det er å blande ulike følelser, er også fint og troverdig.

«Hun & han» er en oppfølger av «Du & jeg» som kom på norsk i 2014. Den har jeg ikke lest, men det skal jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar